De energiewereld gonst momenteel van de ontwikkelingen op het gebied van DC netten. Speciaal van DC netten voor openbare energiedistributie wordt heel veel verwacht. Tot de vermeende voordelen van DC horen bijvoorbeeld dat we niet langer te maken hebben met de problematiek van blindvermogen, en dat harmonischen geen issue meer zijn.
Over dat laatste zijn de deskundigen het bepaald nog niet eens. Meer in het algemeen is de “Power Quality” in DC netten een heel ander thema dan we in AC netten gewend zijn. Maar voor openbare netten wel heel belangrijk, omdat het een essentieel technisch element is van de relatie tussen de netbeheerder en zijn klanten. Waar moet je op letten en aan welke regels moeten we ons houden?
Op dit terrein ontmoeten de EMC-ESD vereniging en de vereniging voor EMVT elkaar. Reden dus voor een gezamenlijke matchmaking bijeenkomst voor leden en andere belangstellenden. Experts uit verschillende vakrichtingen, waaronder een aantal waar DC netten al langere tijd gebruikelijk zijn, zullen met ons verschillende aspecten van dit thema bespreken.
Locatie:
Onze gastheer is Strukton Rolling Stock in Alblasserdam. Op deze locatie ontwikkelt Strukton hoogwaardige vermogenselektronica voor railvoertuigen. De speciale aspecten van DC netten in de spoorwegwereld zijn hier dagelijkse kost. Een bezichtiging van hun proefopstellingen vormt een deel van het middagprogramma.
Programma:
12.30 – U wordt welkom geheten met een kleine versnapering
13.20 – De voorzitters van de EMVT en EMC-ESD vereniging zullen de middag openen
13.30 – DC en PowerQ
Is er eigenlijk een probleem? Een korte literatuur verkenning.
Cees Keyer, Amsterdam university of applied science
14.00 – EMC uitdagingen in automotive DC systemen
In het DC net van een auto zitten vele AC componenten, van startmotor en dynamo, tot piëzo injectoren en PWM geregelde kleppen. Is hier eigenlijk nog wel sprake van een DC net? Aan de hand van enkele voorbeelden wordt de EMC strategie van fabrikanten getoond, interessant hierbij zijn de “blinde vlekken” en valkuilen waar componenten nog vaak moeite mee hebben.
Istwaan Knijff, Coursetec Consultancy
14.30 – Pauze
15.00 – Een actuele praktijk case: lagerstromen in tractiemotoren
Strukton neemt ons mee in een recent waargenomen EMC probleem in railvoertuigen. Wij zijn benieuwd of wij met de aanwezige ervaring tot een oplossing of een conclusie kunnen komen.
Jaap Verschoor, Strukton
15.30 – Trends m.b.t. Power Quality in DC distributienetten zich gaat ontwikkelen
spreker nog niet bevestigd
16.00 – Rondleiding
17.00 – Gezellige afsluiting
Toegang tot deze bijeenkomst is vrij, maar mocht er beperkt plaats zijn dan genieten leden van de Vereniging voor EMVT en EMC-ESD voorrang.
Toegang tot deze bijeenkomst is vrij, maar mocht er beperkt plaats zijn dan genieten leden van de Vereniging voor EMVT en EMC-ESD voorrang.
Graag meld ik me aan voor deze bijeenkomst: